Metoder

I Hvidehøj arbejder vi altid med udgangspunkt i det enkelte barn og den aktuelle børnegruppe. For at sikre, at vi altid har et ressourceorienteret blik på børnene (fokus på det de og vi lykkes med) og for at sikre at vi justerer på praksis - vores handlinger ikke børnene - bruger vi blandt nedenstående metode:

ICDP

I Hvidehøj anser vi relationsarbejdet for det bærende element i vores pædagogiske praksis. Det pædagogiske personale skal hele tiden justere sig i forhold til børnene og sætte en tydelig ramme for relationen og samværet - med det enkelte barn og med børnegruppen. Vi arbejder ud fra ICDPs (International Child Development Programme) tre dialogformer og otte temaer for godt samspil.

Læs mere om ICDP her

Vi lærer sprog

Sproget er af essentiel betydning for barnets generelle udvikling og barnets muligheder for at klare sig godt senere i livet. I Egedal Kommune arbejder vi med det materiale der hedder "Vi lærer sprog". Det er et materiale og en indsats der er udvikling til institutionens yngste børn. Det er også hos de yngste børn, vi kan gøre en stor forskel. Ved at der i læringsmiljøet omkring børn er et fokus på sprog og kommunikation, fra de er ganske små, viser forskningen, at børnene klarer sig bedre fagligt og socialt i skolen.

I efteråret 2022 bliver vuggestuepædagoger fra hele kommune tilbudt uddannelse i "Vi lærer sprog".